Cykelolyckan sker oftast före korsning

juni 16, 2014 at 8:00 f m 4 kommentarer

Isaksson Hellman Irene 1001I helgen kunde vi berätta om en studie av olyckor mellan cykel och bil.

Studien är gjord av Ifs trafiksäkerhetsforskare Iréne Isaksson-Hellman och presenterades ursprungligen på Transportforum tidigare i år.

Ett av resultaten är att det är fem gånger vanligare med kollision före än efter korsning. Cyklisten blir som en ”blind fläck” när bilföraren scannar av trafikmiljön.

Precis före korsningen saktar bilen dessutom ned, vilket cyklisten uppfattar som ett klartecken. Detta missförstånd leder till många olyckor.

Ökad kunskap och medvetenhet om dessa olycksrisker skulle kunna minska antalet skadade cyklister.

Läs mer om olycksstudien i pressmeddelandet, på SVT nyheter och DI.se.

Studien kan läsas här: olycksscenarier i korsningar mellan cykel o personbil.

Entry filed under: Säkerhet, Trafik. Tags: , , , , .

Dansk polis satsar på brotts-app Hunden måste färdas säkert i bilen

4 kommentarer Add your own

  • 1. Christian Gillinger  |  juni 16, 2014 kl. 12:06 e m

    Varför säger ni att cykelbanan ligger ”före” och ”efter” korsningen? Som det verkar är ett av problemet att bilister bara ser andra bilister (det ni kallar ”Cyklisten blir som en ”blind fläck” när bilföraren scannar av trafikmiljön).

    Det är väl en effekt som lär uppstå om man inte ser cykelbanan som en del av korsningen, utan som något annat. Bilisten tittar bara på vägen där det kommer bilar.

    Kanske bara semantik, men ord har en förmåga att styra tanken.

    Svara
  • 2. Daniel Claesson  |  juni 16, 2014 kl. 12:18 e m

    Christian, före respektive efter beror på varifrån bilen kommer. Synfältet begränsas till stora vägen, tyvärr. Därför viktigt vara medveten om risken.

    Svara
  • 3. Bilister ser bara bilister | Cyklistbloggen  |  juni 16, 2014 kl. 2:45 e m

    […] det en viktig slutsats att dra utifrån IF:s undersökning: Bilister ser bara andra bilister. Det skriver IF också uttryckligen på sin […]

    Svara
  • 4. Ifs forskare gör trafiken säkrare | What If...  |  januari 28, 2015 kl. 4:34 e m

    […] året kunde Iréne Isaksson Hellman till exempel visa att de flesta krockarna mellan bil och cykel sker strax före en korsning – bilisten tittar oftast efter andra bilar och cyklisten missförstår vad bilisten tänker […]

    Svara

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Vi som bloggar

Mats Nordenskjöld
Samhällschef på If. Särskilt intresserad av klimatfrågor och återförsäkring.

Caroline Uliana
Ifs informationschef och stolt initiativtagare till ungdomsstipendiet Ifs Säkerhetsnål.

Daniel Claesson
Pressansvarig på If med en bakgrund inom politiken. Brinner för vardagstrygghet.

Senaste inläggen


%d bloggare gillar detta: