Cykelolyckan sker oftast före korsning
juni 16, 2014 at 8:00 f m Daniel Claesson 4 kommentarer
I helgen kunde vi berätta om en studie av olyckor mellan cykel och bil.
Studien är gjord av Ifs trafiksäkerhetsforskare Iréne Isaksson-Hellman och presenterades ursprungligen på Transportforum tidigare i år.
Ett av resultaten är att det är fem gånger vanligare med kollision före än efter korsning. Cyklisten blir som en ”blind fläck” när bilföraren scannar av trafikmiljön.
Precis före korsningen saktar bilen dessutom ned, vilket cyklisten uppfattar som ett klartecken. Detta missförstånd leder till många olyckor.
Ökad kunskap och medvetenhet om dessa olycksrisker skulle kunna minska antalet skadade cyklister.
Läs mer om olycksstudien i pressmeddelandet, på SVT nyheter och DI.se.
Studien kan läsas här: olycksscenarier i korsningar mellan cykel o personbil.
Entry filed under: Säkerhet, Trafik. Tags: cykelolyckor, Irene Isaksson Hellman, korsning, studie, Transportforum.
4 kommentarer Add your own
Lämna en kommentar
Trackback this post | Subscribe to the comments via RSS Feed
1. Christian Gillinger | juni 16, 2014 kl. 12:06 e m
Varför säger ni att cykelbanan ligger ”före” och ”efter” korsningen? Som det verkar är ett av problemet att bilister bara ser andra bilister (det ni kallar ”Cyklisten blir som en ”blind fläck” när bilföraren scannar av trafikmiljön).
Det är väl en effekt som lär uppstå om man inte ser cykelbanan som en del av korsningen, utan som något annat. Bilisten tittar bara på vägen där det kommer bilar.
Kanske bara semantik, men ord har en förmåga att styra tanken.
2. Daniel Claesson | juni 16, 2014 kl. 12:18 e m
Christian, före respektive efter beror på varifrån bilen kommer. Synfältet begränsas till stora vägen, tyvärr. Därför viktigt vara medveten om risken.
3. Bilister ser bara bilister | Cyklistbloggen | juni 16, 2014 kl. 2:45 e m
[…] det en viktig slutsats att dra utifrån IF:s undersökning: Bilister ser bara andra bilister. Det skriver IF också uttryckligen på sin […]
4. Ifs forskare gör trafiken säkrare | What If... | januari 28, 2015 kl. 4:34 e m
[…] året kunde Iréne Isaksson Hellman till exempel visa att de flesta krockarna mellan bil och cykel sker strax före en korsning – bilisten tittar oftast efter andra bilar och cyklisten missförstår vad bilisten tänker […]