Lista över andelen cyklister i Sveriges städer

september 20, 2013 at 8:32 f m 2 kommentarer

Isaksson Hellman Irene 1001Cykelfrämjandet och If har tagit fram en ny rapport om andelen cykelresor i Sveriges städer. Rapporten visar att det är stora variationer i landet.

I Malmö är det tre gånger så vanligt att cykla jämfört med i Stockholm. Resultatet visar att det är fullt möjligt att öka andelen cykelresor i Sverige.

– Men om vi vill att fler ska cykla måste det vara genomtänkta satsningar där olycksrisker för cyklister reduceras. Upplever inte cyklisterna att det är tryggt i trafiken kommer de inte att heller att välja cykeln som färdmedel, säger Iréne Isaksson-Hellman, trafiksäkerhetsforskare på If i en kommentar till rapporten.

Placering – Kommun – Andel cykelresor

1 Landskrona 24 %   30 Jönköping 9 %
2 Umeå 22 %   31 Norrköping 9 %
3 Växjö 21 %   32 Gotland 8 %
4 Kalmar 21 %   33 Sollentuna 8 %
5 Halmstad 21 %   34 Skövde 7 %
6 Nyköping 19 %   35 Enköping 7 %
7 Uppsala 18 %   36 Göteborg 7 %
8 Östersund 18 %   37 Trelleborg 6 %
9 Lund 18 %   38 Norrtälje 6 %
10 Örebro 17 %   39 Lidingö 6 %
11 Luleå 17 %   40 Stockholm 5 %
12 Karlstad 16 %   41 Skellefteå 5 %
13 Borlänge 16 %   42 Karlskrona 5 %
14 Gävle 16 %   43 Södertälje 5 %
15 Malmö 15 %   44 Nacka 5 %
16 Västerås 14 %   45 Botkyrka 4 %
17 Motala 14 %   46 Järfälla 4 %
18 Piteå 14 %   47 Kungsbacka 4 %
19 Falun 13 %   48 Solna 4 %
20 Kristianstad 13 %   49 Huddinge 4 %
21 Täby 12 %   50 Sigtuna 3 %
22 Varberg 12 %   51 Uddevalla 3 %
23 Falkenberg 11 %   52 Haninge 2 %
24 Linköping 11 %   53 Tyresö 2 %
25 Hässleholm 10 %   54 Kungälv 2 %
26 Trollhättan 10 %   55 Sundsvall 2 %
27 Mölndal 10 %   56 Upplands Väsby 2 %
28 Eskilstuna 10 %   57 Örnsköldsvik 1 %
29 Helsingborg 9 %   58 Borås 1 %

Rapporten har skrivits av Spolander Consulting och bygger på siffror och material från Trafikanalys och deras Resvaneundersökning från år 2011 och 2012.

I rapporten har endast kommuner med över 40 000 invånare tagits med för statistikens hållbarhet. Procentsatserna är avrundade, listordningen har tagit hänsyn till decimaler.

Läs mer i pressmeddelandet och se inslag i SVT. Smålandsnytt.

Entry filed under: Säkerhet, Trafik. Tags: , , , , , .

Se upp för stora vattensamlingar på vägarna Vildsvin en växande trafikfara

2 kommentarer Add your own

  • 1. Rafael Ospino  |  september 20, 2013 kl. 10:48 f m

    Måhända är slutsatsen något förhastad?
    SL presenterade en undersökning enligt vilken 47 % av alla resor i
    Stockholmsområdet företogs med kollektiva färdmedel.
    Samtidigt sker 75 % av all personbefordran med personbil.
    Hur får man i hop den ekvationen?
    Jo, genom att en resa med NK-expressen de 200 metrarna från
    Strandvägen till Hamngatan är en resa, men även en tur de 18 milen mellan Ösmo och Hallstavik…
    Sak samma om jag tar cykeln ned till centrum för att köpa en liter mjölk – en resa!
    Visst måste vi cykla mer, och naturligtvis behövs då säkra cykelvägar, men man skall inte försköna verkligheten genom att
    presentera statistik som inte säger så mycket om sanningen.
    I exempelvis Nyköping, som placerat sig högt i denna undersökning, görs 19 % av resorna med cykel.
    Men 90 % av alla personbefordranskilometrar utförs med bil…
    I verkligheten tror jag att genomsnittsstockholmaren cyklar längre sträckor än genomsnittsnorrköpingen!

    Svara
  • […] Ladda ned och läs rapporten själv från antingen Cykelfrämjandet eller IF. […]

    Svara

Lämna en kommentar

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Vi som bloggar

Mats Nordenskjöld
Samhällschef på If. Särskilt intresserad av klimatfrågor och återförsäkring.

Caroline Uliana
Ifs informationschef och stolt initiativtagare till ungdomsstipendiet Ifs Säkerhetsnål.

Daniel Claesson
Pressansvarig på If med en bakgrund inom politiken. Brinner för vardagstrygghet.

Senaste inläggen