Lista över andelen cyklister i Sveriges städer
september 20, 2013 at 8:32 f m Daniel Claesson 2 kommentarer
Cykelfrämjandet och If har tagit fram en ny rapport om andelen cykelresor i Sveriges städer. Rapporten visar att det är stora variationer i landet.
I Malmö är det tre gånger så vanligt att cykla jämfört med i Stockholm. Resultatet visar att det är fullt möjligt att öka andelen cykelresor i Sverige.
– Men om vi vill att fler ska cykla måste det vara genomtänkta satsningar där olycksrisker för cyklister reduceras. Upplever inte cyklisterna att det är tryggt i trafiken kommer de inte att heller att välja cykeln som färdmedel, säger Iréne Isaksson-Hellman, trafiksäkerhetsforskare på If i en kommentar till rapporten.
Placering – Kommun – Andel cykelresor
1 | Landskrona | 24 % | 30 | Jönköping | 9 % | |
2 | Umeå | 22 % | 31 | Norrköping | 9 % | |
3 | Växjö | 21 % | 32 | Gotland | 8 % | |
4 | Kalmar | 21 % | 33 | Sollentuna | 8 % | |
5 | Halmstad | 21 % | 34 | Skövde | 7 % | |
6 | Nyköping | 19 % | 35 | Enköping | 7 % | |
7 | Uppsala | 18 % | 36 | Göteborg | 7 % | |
8 | Östersund | 18 % | 37 | Trelleborg | 6 % | |
9 | Lund | 18 % | 38 | Norrtälje | 6 % | |
10 | Örebro | 17 % | 39 | Lidingö | 6 % | |
11 | Luleå | 17 % | 40 | Stockholm | 5 % | |
12 | Karlstad | 16 % | 41 | Skellefteå | 5 % | |
13 | Borlänge | 16 % | 42 | Karlskrona | 5 % | |
14 | Gävle | 16 % | 43 | Södertälje | 5 % | |
15 | Malmö | 15 % | 44 | Nacka | 5 % | |
16 | Västerås | 14 % | 45 | Botkyrka | 4 % | |
17 | Motala | 14 % | 46 | Järfälla | 4 % | |
18 | Piteå | 14 % | 47 | Kungsbacka | 4 % | |
19 | Falun | 13 % | 48 | Solna | 4 % | |
20 | Kristianstad | 13 % | 49 | Huddinge | 4 % | |
21 | Täby | 12 % | 50 | Sigtuna | 3 % | |
22 | Varberg | 12 % | 51 | Uddevalla | 3 % | |
23 | Falkenberg | 11 % | 52 | Haninge | 2 % | |
24 | Linköping | 11 % | 53 | Tyresö | 2 % | |
25 | Hässleholm | 10 % | 54 | Kungälv | 2 % | |
26 | Trollhättan | 10 % | 55 | Sundsvall | 2 % | |
27 | Mölndal | 10 % | 56 | Upplands Väsby | 2 % | |
28 | Eskilstuna | 10 % | 57 | Örnsköldsvik | 1 % | |
29 | Helsingborg | 9 % | 58 | Borås | 1 % |
Rapporten har skrivits av Spolander Consulting och bygger på siffror och material från Trafikanalys och deras Resvaneundersökning från år 2011 och 2012.
I rapporten har endast kommuner med över 40 000 invånare tagits med för statistikens hållbarhet. Procentsatserna är avrundade, listordningen har tagit hänsyn till decimaler.
Läs mer i pressmeddelandet och se inslag i SVT. Smålandsnytt.
Entry filed under: Säkerhet, Trafik. Tags: Cykelfrämjandet, cyklister, If, Irene Isaksson Hellman, Rapport, städer.
2 kommentarer Add your own
Lämna en kommentar
Trackback this post | Subscribe to the comments via RSS Feed
1. Rafael Ospino | september 20, 2013 kl. 10:48 f m
Måhända är slutsatsen något förhastad?
SL presenterade en undersökning enligt vilken 47 % av alla resor i
Stockholmsområdet företogs med kollektiva färdmedel.
Samtidigt sker 75 % av all personbefordran med personbil.
Hur får man i hop den ekvationen?
Jo, genom att en resa med NK-expressen de 200 metrarna från
Strandvägen till Hamngatan är en resa, men även en tur de 18 milen mellan Ösmo och Hallstavik…
Sak samma om jag tar cykeln ned till centrum för att köpa en liter mjölk – en resa!
Visst måste vi cykla mer, och naturligtvis behövs då säkra cykelvägar, men man skall inte försköna verkligheten genom att
presentera statistik som inte säger så mycket om sanningen.
I exempelvis Nyköping, som placerat sig högt i denna undersökning, görs 19 % av resorna med cykel.
Men 90 % av alla personbefordranskilometrar utförs med bil…
I verkligheten tror jag att genomsnittsstockholmaren cyklar längre sträckor än genomsnittsnorrköpingen!
2. IF & Cykelfrämjandet: Umeå har 4 gånger större cykelandel än Stockholm | Cyklistbloggen | september 20, 2013 kl. 11:31 f m
[…] Ladda ned och läs rapporten själv från antingen Cykelfrämjandet eller IF. […]