Cykelquiz – vad kan du om trafikreglerna för cyklister?

maj 28, 2014 at 12:08 e m 5 kommentarer

trafficsignsCyklister är den trafikantgrupp som skadas mest i trafiken.

Ett sätt att minska olyckorna är att alla – bilister som cyklister – känner till vilka regler som gäller. Då kan missförstånd och farliga situationer undvikas.

Ifs Cykelquiz
Ja eller Nej

1. Barn får cykla på trottoaren?

2. Man får cykla hur berusad man än är?

3. Man kan få böter om man pratar i mobilen medan man cyklar?

4. Cykellyse när man cyklar i mörkret är en rekommendation?

5. Bilar måste stanna vid övergångsställe när en cyklist vill över?

6. Det finns bestämda hastighetsbegränsningar för cyklar?

7. Bilen måste lämna företräde vid cykelöverfart då någon cyklar över?

8. Det är förbjudet att skjutsa en annan person, med undantag för småbarn som sitter i särskilt monterad cykelsits?

9. Man får cykla på körbanan även om det finns en cykelväg?

10. Om man har dubbdäck på cykeln vintertid så ska dessa bytas enligt samma datumregler som gäller för bil?

Rätt svar kommer här på bloggen imorgon.

Mer om trafikregler och cyklister i Expressen idag. I VLT menar NTF att oklara regler får oss att ta mer hänsyn. Cyklistbloggen om polisens insatser.

Rätta svar:

1. Nej. Det finns ett förslag på att man ska tillåta barn under 8 år att cykla på trottoaren, men i dagsläget är det förbjudet för alla.

2. Nja. Den finns ingen promillegräns för cykling. Är man inte så berusad att cyklandet är en fara för trafiksäkerheten är det i princip tillåtet att cykla efter att ha druckit alkohol, så länge man kan göra det på ett betryggande sätt. Detta får bedömas från fall till fall, och om en olycka skulle inträffa är definitivt berusningen en kraftigt försvårande omständighet i skuldfrågan.

3. Nej. Inte i Sverige. I Danmark kan det däremot kosta 1 000 kronor.

4. Nej. Det är förbjudet att cykla utan lampor när mörkret fallit. Man måste också ha reflexer fram och bak samt orangea eller vita reflexer åt sidorna i mörker.

5. Nej. En cyklande som korsar en väg på ett övergångsställe har alltid väjningsplikt både mot gående och mot fordon på vägen. Med andra ord är det bättre att gå av och leda cykeln. Då räknas man som fotgängare och bilar ska stanna.

6. Ja. Den bestämda hastighetgränsen för en vägsträcka gäller för alla slag av fordon, alltså även för cykel (undantaget moped, bil med släp m fl fordon som kan ha särskilda maxhastigheter). På en 30-sträcka gäller därmed en maxhastighet på 30 km/h även för cyklar.

7. Nja. När en cyklist kör från en cykelbana ut på en cykelöverfart så har cyklisten väjningsplikt mot all trafik på gatan. Den trafikant som omedelbart efter att ha svängt i en korsning eller svänger ur en cirkulationsplats har däremot väjningsplikt mot cyklist som just ska ut på cykelöverfarten eller är ute på cykelöverfarten. I det läget har alltså båda väjningsplikt!

8. Nej. Man får skjutsa, men bara personer under 10 år om man fyllt 15 år och två barn under 6 år om man fyllt 18 år och om man har lämplig sits och skydd för ekrarna.

9. Ja. Den grundläggande bestämmelsen är att man cyklar på cykelbanan om det finns en sådan, men om man är försiktig så får man använda körbanan om det känns lämpligare. Det kan exempelvis vara då man är ute och träningscyklar i hög fart.

10. Nej. Det finns inga lagar och paragrafer som reglerar vilka däck man får ha på cykeln. Alltså får man ha vilka däck som helst.

Entry filed under: Säkerhet, Trafik. Tags: , , , .

Grilla säkert i sommarvärmen Svårare stjäla bilar – då plockar tjuvarna delar

5 kommentarer Add your own

  • 1. Christian Gillinger  |  maj 28, 2014 kl. 2:11 e m

    Notera dock att regeln för cykelöverfart är rätt tydlig i att:

    ”En förare som närmar sig en obevakad cykelöverfart, skall anpassa hastigheten så att det inte uppstår fara för cyklande och mopedförare som är ute på cykelöverfarten.”

    Är man som cyklist redan ute på överfarten så gäller alltså att korsande fordon har väjningsplikt .

    Detsamma gäller vid rondeller. Är man redan ute så har man inte längre väjningsplikt.

    Svara
  • 2. Christian Gillinger  |  maj 28, 2014 kl. 2:12 e m

    Sedan är det också så att många cykelbanor inte går längs med hastighetsbegränsade vägar. Där råder alltså i juridisk mening fri fart…

    Svara
  • 3. Oskar Jalkevik  |  maj 28, 2014 kl. 5:41 e m

    Dubbelkolla gärna svaret på fråga 9. Det är väl tillåtet att cykla på körbanan om det är lämpligt med tanke på färdväg?

    Svara
    • 4. Daniel Claesson  |  maj 28, 2014 kl. 5:52 e m

      Svaret på fråga 9 är just att det är tillåtet. Men tanken med en cykelbana är givetvis att den ska användas i första hand.

      Svara
  • 5. Oskar Jalkevik  |  maj 28, 2014 kl. 5:43 e m

    Christian: Utöver skyltad högsta tillåtna hastighet så är alla trafikanter skyldiga att anpassa sin hastighet efter situationen. Så riktigt fri fart blir det ju inte🙂

    Svara

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Vi som bloggar

Mats Nordenskjöld
Samhällschef på If. Särskilt intresserad av klimatfrågor och återförsäkring.

Caroline Uliana
Ifs informationschef och stolt initiativtagare till ungdomsstipendiet Ifs Säkerhetsnål.

Daniel Claesson
Pressansvarig på If med en bakgrund inom politiken. Brinner för vardagstrygghet.

Senaste inläggen


%d bloggare gillar detta: