13 % av vardagsbrotten klarades upp 2013

april 4, 2014 at 8:10 f m 3 kommentarer

Total andel uppklarade vardagsbrott infographicI veckan  kom Brå:s statistik över uppklarade brott 2013.

Vi har sammanställt siffrorna för vardagsbrotten, de som drabbar många människor i vardagen.

Endast 13 % av de anmälda vardagsbrotten blev personuppklarade 2013. Det är en minskning med en procent sedan året innan.

Utvecklingen går alltså åt fel håll, vilket är oroväckande mot bakgrund av polisens uttalade ambitioner att satsa på vardagsbrottsligheten.

Det är viktigt att fler brott klaras upp. Vi ser hur de som begår brotten i allt högre grad är organiserade kriminella. Stölder och inbrott blir en stadig och riskfri inkomstkälla för dem.

Den här utvecklingen måste stoppas!

Mer info och siffror om uppklaring av vardagsbrott i pressmeddelandet, Göteborgsposten, SVT .

Intressant ledare i Borås tidning. Svar från Polisen på den.

Entry filed under: Juridik, Politik, Vardagsbrott. Tags: , , , , .

Risken för cykelolycka varierar kraftigt i landet Småföretag riskerar stå utan försäkring

3 kommentarer Add your own

  • 1. Rafael Ospino  |  april 5, 2014 kl. 8:58 f m

    VAD ÄR ETT VARDAGSBROTT?
    Polisen har ju enväldig makt att sätt brottsrubriceringen, och här misstänker många att ett stort mörkertal döljer sig!
    Själv råkade jag 2006 i centrala Göteborg ut för ett försök till bilkapning under en tjänsteresa för Domstolsverkets räkning.

    Två gärningsmän försökte tillskansa sig min bil genom att den ene trängde sig in på passagerarsidan samtidigt som den andre försökte slita ut mig genom förardörren.
    Den på passagerarsidan slog en ölflaska i huvudet på mig med sådan kraft att den splittrades. Dessbättre hann jag vända bort ansiktet, så flaskan träffade bakom örat.
    Jag fick ändå huvudskador och skärskador över hela kroppen beroende på det handgemäng som utspelades bland skärvorna. .
    Den ene skrek dessutom ”skjut han, skjut han”, vilket tyder på att de var beväpnade med eldhandvapen.

    Det fanns gott om vittnen – polisen noterade sex personnamn.
    Den ene gärningsmannen skar sig också på flaskan, varför det fanns blodspår utanpå bilen på passagerarsidan.
    Dessa topsades av polis som kallats till platsen.

    Jag fick tjata i flera månader för att få en kopia av anmälan.
    Detta krävdes av försäkringsbolaget.
    När jag till sist fick en, såg jag till min förvåning att brottsrubriceringen var ”försök till tillgrepp av fortskaffningsmedel”!
    Med andra ord vad brottsrubriceringen skulle vara om jag noterar att någon försökt fila av mitt cykellås utan framgång…

    Under tre års tid tjatade jag på polisen om ett besked om hur utredningen fortskred. Under två års tid var undersökningsmaterialet förkommet. Det visade sig ha hamnat på klottergruppen.
    Det hela slutade med att jag till sist fick veta att topsningen faktiskt hade gett en träff i DNA-registret! Däremot hade åklagaren alls icke för avsikt att lagföra personen i fråga.
    Denne hade nämligen några veckor efter denna händelse faktiskt skjutit ihjäl en person under en annan bilkapning, och för denna gärning dömts till livstid. Straffskärpning var således uteslutet.
    Så mitt vardagsbrott förblir ouppklarat.

    Om detta ”vardagsbrott” hade rubricerats som rånförsök eller grov misshandel hade kanske gärningsmannen kunnat gripas innan denne berövade en person livet.

    Svara
    • 2. Daniel Claesson  |  april 5, 2014 kl. 9:08 f m

      Usch, förskräcklig berättelse! Tur du klarade dig.
      Ja, ett av problemen är hur rättssystemet hanterar ärenden som kommer in. Att ärenden läggs ned pga att högre straff ej väntas är vi starkt kritiska till. En dom är även en upprättelse för brottsoffret.

      Svara
      • 3. Rafael Ospino  |  april 5, 2014 kl. 9:28 f m

        I mitt fall blev det hela värre av att min arbetsgivare hade tjänsteförsäkring hos Moderna Försäkringar, och eftersom de uteslutande gick på brottsrubriceringen blev det kalla handen där!
        De menade att jag skulle kräva gärningsmannen, men det kunde jag ju inte utan dom…
        Så jag var inte ett brottsoffer. Ingen skada var ju skedd i juridisk mening.

Kommentera

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Vi som bloggar

Mats Nordenskjöld
Samhällschef på If. Särskilt intresserad av klimatfrågor och återförsäkring.

Caroline Uliana
Ifs informationschef och stolt initiativtagare till ungdomsstipendiet Ifs Säkerhetsnål.

Daniel Claesson
Pressansvarig på If med en bakgrund inom politiken. Brinner för vardagstrygghet.

Senaste inläggen


