Skydda dina skidor på sportlovsresan

februari 18, 2013 at 9:03 f m 2 kommentarer

skidåkningNu är det sportlovstider och många beger sig till fjällen. I packningen finns ofta skidutrustningar som kostar tusentals kronor. Försäkringsbolaget If tipsar om hur du skyddar dina skidor inför sportlovet.

Enligt en beräkning från skidhandeln köper vi skidutrustning för ungefär 800 miljoner kronor per år i Sverige.

Om skidorna blir stulna gäller försäkringsskyddet som man har genom hemförsäkringen, under förutsättning att man har haft rimlig uppsikt över skidorna. Hos If får man ersättning om man exempelvis sitter inne och äter på en restaurang och ställt skidorna utanför och de blir stulna. Däremot gäller inte försäkringen om man ställt skidorna utomhus på natten och de försvinner.

Ifs sex bästa tips för att få behålla skidorna.

1.  Lås fast skidorna i de skidställ som oftast finns.

2.  Separera skidorna så att de står på olika platser.

3.  Sätt på ett klistermärke eller annan personlig markering som syns tydligt.

4.  Förvara skidorna i ett låst förråd över natten.

5.  Låt inte utrustningen ligga kvar i bilens takbox. Låsen är lätta att bryta upp.

6.  Notera även det unika tillverkningsnummer som finns på alla utrustningar av nyare modell. Då kan polisen lättare identifiera stöldgodset om det påträffas.

Läs mer om sportlov och skidåkning i DN och i pressmeddelandet. Inslag i TV4 Gävle/Dala.

Entry filed under: Säkerhet, Tips & råd, Vinter. Tags: .

Gravidförsäkring bra för blivande mammor, men informationen kan förbättras Djursjukvården kan visa modell för sjukvården

2 kommentarer Add your own

  • 1. John  |  februari 22, 2013 kl. 9:03 f m

    Grattis IF!
    Ni lyckas med att ha Sveriges sämsta kundservice.
    När man ringer 020-620620 (privat sjukvård) så får man inte vet hur lång kön är eller vilken köplats jag har. Ej heller kan jag lägga på och bli uppringd när det är min tur. Jag kommer att byta leverantör på min privata sjukvårdsförsäkring. Jag kan tänka mig vänta i telefonkö i 20 minuter om jag får den informationen.Skandal! Det är 2013! Nu har jag väntat i 15 min och vet inte om kön är 20 min eller 4 timmar så jag kan inte vänta längre. Det skall bli intressant och kolla hur lång tid det tar att få svar på mail.

    Svara
  • 2. Carin Gyris Chef Ifs Vårplanering  |  februari 22, 2013 kl. 10:10 f m

    Ber om ursäkt för detta, du har alltid möjlighet att skicka mail vardplaneringen@if.se och vi kontaktar dig. Tyvärr har även vi, drabbats av influensatiderna!

    Svara

Kommentera

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Vi som bloggar

Mats Nordenskjöld
Samhällschef på If. Särskilt intresserad av klimatfrågor och återförsäkring.

Caroline Uliana
Ifs informationschef och stolt initiativtagare till ungdomsstipendiet Ifs Säkerhetsnål.

Daniel Claesson
Pressansvarig på If med en bakgrund inom politiken. Brinner för vardagstrygghet.

Senaste inläggen


