Tunga fordon livsfara för cyklister

januari 9, 2013 at 12:20 e m 5 kommentarer

varastettupyöräEn ny studie från If visar att tunga fordon är särskilt farliga för cyklister.

Fem procent av samtliga cykelolyckor med motorfordon är kollisioner med lastbilar och bussar. Men av dödsolyckorna utgör de mer än 25 procent.

När cyklar blandas med tunga fordon uppstår ofta livsfara. Studien visar i vilka trafiksituationer och mot vilka fordon det är som mest riskfyllt att vara cyklist.

Vid olyckor med tunga lastbilar dominerar högersväng där cyklist kommer i samma färdriktning. Lastbilföraren uppger ofta att de inte har sett cyklisten före olyckan. Det kan bero på ’döda vinkeln’ eller att det egna fordonet skymt sikten. Andra orsaker är att cyklisten kommit upp jämsides med hög fart på höger sida av lastbilen.

Vid olyckor med bussar dominerar olyckor som sker i samma färdriktning och speciellt vid omkörning. Ofta beror olyckan på att cyklisten har för lite utrymme på vägen och kolliderar med bussen eller vägkanten.

Enligt preliminära uppgifter från Transportstyrelsen omkom 28 cyklister i trafikolyckor förra året. (21 st 2011). Varje år skadas runt 30 000 cyklister i trafiken.

Läs mer om studien i pressmeddelandet. Om Trafikforum där studien presenteras idag. Vi bilägare berättar om rapporten med livlig kommentarsdiskussion. Artikel om lastbilsolyckor i GP.

Entry filed under: Fritid, Miljö, Säkerhet, Trafik. Tags: , , , , .

Glädjande med höjd åldersgräns för tyngsta hojarna Saltsjöbanetåg krashade in i hus

5 kommentarer Add your own

  • […] har försäkringsbolaget If gjort en undersökning som kommit till den oerhört överraskande slutsatsen att lastbilar är farliga för cyklister. […]

    Svara
  • 2. Erik Johansson  |  januari 10, 2013 kl. 9:40 f m

    Var kan man läsa studien?

    Svara
    • 3. Daniel Claesson  |  januari 10, 2013 kl. 9:59 f m

      Skicka ett mail till daniel.claesson@if.se så sänder vi den till dig.

      Svara
  • 4. Alf Johansson  |  januari 10, 2013 kl. 2:12 e m

    Det har väl alltid varit chafförens ansvar att inget händer på vägen även när det gäller personbilar men det värkar nu för tiden som jag ska fram du får vänta

    Svara
  • 5. Cykelled in mot Stockholm ger säkrare trafik « What If…  |  januari 23, 2013 kl. 3:10 e m

    […] Genom en separat och anpassade cykelled kan den ökade cykelpendlingen ske på ett både effektivt och trafiksäkert sätt. En stor trafikfara för cyklister är när de tvingas ut på vägar som är hårt trafikerade av bilar och tunga fordon. […]

    Svara

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Vi som bloggar

Mats Nordenskjöld
Samhällschef på If. Särskilt intresserad av klimatfrågor och återförsäkring.

Caroline Uliana
Ifs informationschef och stolt initiativtagare till ungdomsstipendiet Ifs Säkerhetsnål.

Daniel Claesson
Pressansvarig på If med en bakgrund inom politiken. Brinner för vardagstrygghet.

Senaste inläggen


%d bloggare gillar detta: