Livlig diskussion om hastighetsgräns på 30 km/h

september 28, 2012 at 11:36 f m 2 kommentarer

Det blev livlig diskussion efter ett tidigare blogginlägg här på WhatIf om förslaget att införa 30 km/h överallt i tätorter.

Av reaktionerna kan man konstatera att många har tydliga åsikter. Vi som försäkringsbolag har alltid ett intresse att minska olyckorna. Särskilt oskyddade trafikanter är utsatta och det har vi lyft fram många gånger, här och här.

Ett ökat fokus på oskyddade trafikanter är en bra och viktig utveckling i trafikpolitiken. Ser man på olycksstatistiken för senare år är det tydligt att bilister har fått ett mycket bättre skydd, medan fotgängare och cyklister lever lika farligt som tidigare. I en blandad trafikmiljö är det därför välkommet med förslag som kan minska riskerna även för de oskyddade trafikanterna.

Nästa fråga är då hur det kan göras bäst. I blogginlägget ovan var syftet att bredda diskussionen. Att lägre hastighet minskar olyckor är nog alla överens om. Samtidigt kan man inte bortse från att även, attityder, uppmärksamhet och kunskap i trafiken också spelar roll för hur säkert det är att färdas i trafiken för oskyddade trafikanter.

Vi välkomnar alla konstruktiva förslag och kommer att fortsätta lyfta fram situationen för oskyddade trafikanter. Samtidigt kommer vi att stödja en bra och säker trafikmiljö för bilister.

Expressen ledare idag. SvD om krockkudde

Entry filed under: Säkerhet, Trafik. Tags: , , , .

Ifs Eldsjälspris delades ut idag på Fryshusets Forum för eldsjälar If-seminarium om riskerna i amerikansk rätt

2 kommentarer Add your own

  • […] Det är nog första gången jag ser någon annan än de mest inbitna cyklistbloggarna lägga ansvaret på den part i trafiken som faktiskt står för själva livsfaran för de oskyddade trafikanterna. Heja Expressen! Läs hela här (Via What If-bloggen) […]

    Svara
  • 2. Jon Jogensjö  |  september 28, 2012 kl. 1:43 e m

    Nästan all trafiksäkerhetsforskning fokuserar på tekniska lösningar. Och det pratas nästan bara om olika typer av trafikmiljö. Som om bilar och väglag på egen hand kör omkring och dödar människor. Det verkar inte finnas någon förare med egen vilja. Trots att forskning vid VTI visar att nästan alla trafikolyckor beror på trafikantens medvetna felhandlingar. Och lagen lägger hela ansvaret på individen, som ska hålla tillräckliga säkerhetsmarginaler i varje väglag och trafiksituation.

    Självklart ska hastigheten i tätort sänkas till 30 km/t
    Men framför allt måste fokus och forskning flyttas till den enskilda trafikanten som gör medvetna val av säkerhetsmarginaler.

    Svara

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Vi som bloggar

Mats Nordenskjöld
Samhällschef på If. Särskilt intresserad av klimatfrågor och återförsäkring.

Caroline Uliana
Ifs informationschef och stolt initiativtagare till ungdomsstipendiet Ifs Säkerhetsnål.

Daniel Claesson
Pressansvarig på If med en bakgrund inom politiken. Brinner för vardagstrygghet.

Senaste inläggen


%d bloggare gillar detta: