30 km/h i alla tätorter – är det rimligt?

september 25, 2012 at 1:01 e m 9 kommentarer

Trafikforskare från Lund presenterar idag ett förslag att hastigheten överallt i tätorter ska vara 30 km/h. Syftet är självfallet att minska olyckorna.

Som försäkringsbolag vill vi naturligtvis bidra till att minska olyckorna i trafiken. Problemet med generella förslag av det slaget är att kritiken flyttar fokus. Om exempelvis en autostrada som Stadsgårdsleden i Stockholm skulle få 30 km-gräns blir efterlevnaden si och så. 30-gränsen kan då uppfattas som ett ”dumt förbud” istället för en säkerhetsåtgärd.

En 30-gräns är istället viktigast att ha utanför skolor och andra ställen där oskyddade trafikanter rör sig. Ifs undersökning bland Sveriges grundskolerektorer visar att där finns mycket mer att göra för trafiksäkerheten.

Fokus i trafiksäkerhetsarbetet bör ligga på ökad kunskap och att skapa förståelse för riskerna hos olika trafikantgrupper.

Entry filed under: Trafik. Tags: , , .

Viltolyckskampanj startar nästa vecka Ifs Säkerhetsnål belyser unga som skadar sig med sex

9 kommentarer Add your own

  • 1. Kami Petersen  |  september 25, 2012 kl. 1:14 e m

    Du gömmer dig bakom frågande formuleringar, använder falsk dikotomi och missrepresenterar din källa, och förolämpar avslutningsvis seriösa trafikforskare. Skärpning.

    Svara
  • 2. Daniel Claesson  |  september 25, 2012 kl. 2:17 e m

    Med den typen av konfrontationsargument blir den ömsesidiga förståelsen och respekten i trafiken inte direkt gynnad. Trist.

    Svara
  • 3. Kami Petersen  |  september 25, 2012 kl. 4:59 e m

    Ok. Nu var det ju just det jag kritiserade dig för. Låt mig bena ut det:
    Du beskriver en bred presentation av samtida forskning och forskares slutsater av detta som ett ”förslag”. Det är inte vad det handlar om.
    Du hittar vidare själv på vad det här ”förslaget” går ut på (och tar dessutom ett exempel–ur luften?). Tvärt om så handlar diskussionen om trafiksituationer där olika trafikanter blandas såvitt jag kan förstå det. (När det sen gäller efterlevnad så är väl det en polisiär fråga, eller?)
    Du ställer sedan detta ”förslag” mot en typ av hastighetsreglering som dels finns redan, och på inget sätt står i motsatsförhållande till slutsatserna, tvärt om.
    Till slut så avslutar du genom att avfärda denna kunskapssammanställning genom att berätta var du anser fokus borde ligga. Det hela accentueras genom ditt retoriska ifrågasättande av rimligheten.
    Jag har ingen aning om varför denna polemik skulle gynna IF försäkringar, tvärt om hade man kunnat tycka att försäkringsbranschen skulle ha mycket att vinna på att lyssna och samarbeta med den trafiksäkerhetsforskning som nu har att hantera en verkliget där fler än bilisterna gör rättmätiga anspråk på staden.

    Svara
  • 4. Forskare: 30 km/h i stan sparar liv | Cyklistbloggen  |  september 25, 2012 kl. 9:15 e m

    […] som ställer sig aningen skeptiska är försäkringsbolaget IF som på sin blogg undrar om 30 km/h är rimligt. Som försäkringsbolag vill vi naturligtvis bidra till att minska […]

    Svara
  • 5. Mattias  |  september 26, 2012 kl. 10:54 f m

    ”Om exempelvis en autostrada som Stadsgårdsleden i Stockholm skulle få 30 km-gräns blir efterlevnaden si och så. 30-gränsen kan då uppfattas som ett “dumt förbud” istället för en säkerhetsåtgärd.”

    Ja för hastighetsbegränsningar är bara ett otyg som hindrar bilister att komma fram i den hastighet de själva tycker sig vara rimlig, eller?

    Efterlevnaden av hastighetsbegränsningarna är idag skrämmande låg bland bilisterna. Det är mer kotym än undantag att bilister anser sig få köra 10-30 km/h fortare än vad gränsen för den aktuella vägsträckan tillåter, oavsett väglag och övriga förutsättnigar.

    Borde inte ni som försäkringsbolag verka för att efterlevnaden av hastighetsbegränsningarna ska öka snarare än att kalla dessa för ett ”dumt förbud”?

    Svara
  • 6. Arne B  |  september 26, 2012 kl. 4:21 e m

    ”Om exempelvis en autostrada som Stadsgårdsleden i Stockholm…”

    Visserligen är den bred och dubbelfilig, men ”autostrada”… Där gäller såvitt jag vet 50 km/h som högsta tillåtna hastighet. Är din benämning baserad på vägavsnittets faktiska hastighet?

    ”En 30-gräns är istället viktigast att ha utanför skolor och andra ställen där oskyddade trafikanter rör sig.”

    Jag måste tyvärr upplysa dig om att hela innerstaden är full av oskyddade trafikanter. Jag ser fotgängare och cyklister överallt. Jag trodde if verkade för ökad trafiksäkerhet och färre olyckor. Lägre hastigheter är ett stort steg i den riktningen, och inte ”dumma förbud”. Bilismens dominans i stadsmiljön måste minskas. Bilarna tar helt enkelt för mycket utrymme i förhållande till nyttan. Lösningen på persontransporter i innerstaden är inte privatbilar – med en person i varje bil. Som behöver en uppställningsplats.

    Svara
    • 7. Arne B  |  september 28, 2012 kl. 9:35 f m

      Daniel, jag är förvånad över att du inte deltar i diskussionen.

      Så här skriver Expressen idag på ledarplats:
      ”Bilens särställning i stadstrafiken är ohållbar. Det är inte rimligt att bilar färdas i hastigheter som utsätter andra trafikanter för livsfara. ­Bilisterna måste lära sig att samspela med den växande skaran gående och cyklister och det samspelet kräver låg hastighet.”

      Expressen delar forskarnas ståndpunkt om 30 km/h i stadsmiljö där trafiken är blandad och i högsta grad full av oskyddade trafikanter.

      Daniel, du skriver: ”Fokus i trafiksäkerhetsarbetet bör ligga på ökad kunskap och att skapa förståelse för riskerna hos olika trafikantgrupper.”

      Vilken kunskap tänker du på? Kunskapen om säkra hastigheter finns redan, det är oomtvistat att dödligheten är nästan hundraprocentig om man blir påkörd av en bil i 50 km/h, medan vid 30 km/h är förhållandet omvänt. Riskerna hos olika trafikantgrupper stavas motorfordon. I princip alla svåra olyckor i stadsmiljö innefattar minst ett motorfordon. Vilka risker avser du?

      Trafiksäkerhet i stadsmiljö handlar mest om attityder, som speglas i formuleringar såsom ”dumma förbud”.

      Svara
  • 8. Livlig diskussion om hastighetsgräns på 30 km/h « What If…  |  september 28, 2012 kl. 11:36 f m

    […] blev livlig diskussion efter ett tidigare blogginlägg här på WhatIf om förslaget att införa 30 km/h överallt i […]

    Svara
  • 9. Einar (@eingri)  |  september 28, 2012 kl. 1:56 e m

    30 km/h i alla tätorter – är det rimligt? Ja det er rimelig,uten spørsmål, både i Sverige og Norge og alle andre land for den sagt skyld…

    Svara

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Vi som bloggar

Mats Nordenskjöld
Samhällschef på If. Särskilt intresserad av klimatfrågor och återförsäkring.

Caroline Uliana
Ifs informationschef och stolt initiativtagare till ungdomsstipendiet Ifs Säkerhetsnål.

Daniel Claesson
Pressansvarig på If med en bakgrund inom politiken. Brinner för vardagstrygghet.

Senaste inläggen


%d bloggare gillar detta: