If i topp när FMK undersöker trafikskadade

september 5, 2011 at 12:05 e m 2 kommentarer

Undersökningen har gjorts av Motororganisationen FMK bland ett åttiotal advokater och jurister som har erfarenhet av ärenden med personskador i trafiken.

Resultatet visar att det råder stora skillnader mellan hur långa försäkringsbolagens handläggningstider är. If är bäst på att hålla korta handläggningstider.

Henrik Ask som är personskadechef på If är mycket nöjd med undersökningens resultat.

– Det är extra kul för nu ser vi att det intensiva arbete som vi lagt ner på att förkorta handläggningstiderna verkligen har gett resultat, säger han.

– Vi har fokuserat hårt på att erbjuda snabb kundservice med en klart uttalad målinriktning, nämligen att vi ska erbjuda den bästa skaderegleringen i allt vi gör, fortsätter Henrik Ask.

Också när det kommer till kundens rätt att få ett juridiskt ombud är If bäst.

– Vi erbjuder alla våra kunder rätten till ett juridiskt ombud medan vissa andra försäkringsbolag har begränsningar. Kunden har i If, till skillnad från i andra bolag, alltid rätt att kostnadsfritt anlita advokat eller annat juridiskt ombud, säger Henrik Ask.

Apropå trafikskador är den här lilla historien om en katträddare hoppfull.

/ Daniel Claesson

Annonser

Entry filed under: Juridik, Trafik. Tags: , , , , .

Färre mopeder – fler dödsolyckor Katastrofala regnmängder i Norge

2 kommentarer Add your own

  • 1. Paul  |  oktober 18, 2011 kl. 8:37 f m

    Hur vore det sig att FMK granskade kvalitén på handläggning och den verkliga rättvisan i skadehanteringen av IF. Då de alltid utgår ifrån en standard mall av ersättning och invaliditets grad, Oredovisade läkarutlåtanden, sjukintyg etc. till dess egna konsulterande läkarspecialister som granskar och poäng sätter efter standard mallen en invaliditets grad.
    Förfarandet att sätta en invaliditetsgrad som speglar verkligheten som sedan ska granskas av en rekommendation av lillebror Trafikskadenämnden som är dock en av historiens största skämt som instans reducera graden till minimum och If accepterar omedelbart Nämndens rekommendation och friskförklarar snudd på alla handläggningar av trafikskadade. Efter en närmare granskning av TS nämndens konsulterande läkare som har huvud uppdragsgivare som IF ska då opartiskt ge en rekommendation?
    Som nu alla vet så spelar IF med ett hänsynslöst poker spel, all in.
    Dvs accepterar du inte beslutet kan du alltid komma med en stämning gentemot IF och möta våra topp advokater och ekonomiska resurser. Vem har råd? eller ork?
    Om nu man kan bortförklara detta med att det är individuell problematik eller ett enstaka personligt ärende så kan nog FMK kanske ta bort ögon bindeln och öronskydden med att granska alla organisationer av trafikskadade och tro mig det finns en hel del, därav kan man konstatera den riktiga sanningen om korta handläggningstider och dess utgångspunkt och slutresultat av de verkligen drabbade halvt livs levande individer som erfarit maktmissbruket.
    Om nu FMK eller berörd instans vill ha mer underlag för dessa så kallade påståenden så kan jag vänligen bidra med de pinsamma bevisen hur det egentligen står till med både mina personliga dokumenterade handlingar och tusentals andra drabbade av ett och samma bolag, observera att detta handlar om personer som skadats allvarligt med stora bestående men för livet och IF känner till den ekonomiska förlusten som kan drabba bolaget därav att ge en rättvis bedömning gynnas inte.
    Men enligt min erfarenhet under de 12 åren med IF´s handläggning så träder nog inte de åttiotal advokater och jurister fram som har erfarenhet av ärenden med personskador i trafiken att granska den sanna verkligheten, hur många trafikskadeärenden har fått sin rättvisa och då pratar jag om ärenden då bolaget riskerar att ersätta ekonomiskt med livränta etc.något som är en högrisk för bolaget och omedelbart måste saneras bort.
    Detta kanske är fel forum att lyfta fram denna problematik, men jag har svårt att se någon statistik eller granskning överhuvudtaget som gjorts. Det klassificeras väl alltid som personligt ärende eller enstaka fall!?
    Jag kan nog avslutningsvis gratulera Henrik Ask för de mål som avdelning har nått, även om jag inte förstår vilket mål det var!?
    If är bäst på att hålla korta handläggningstider!? Kvalitets bortfall?! rättvisa?. Javisst jag glömde: ta det rättsligt om du inte är nöjd är en standard kommentar.
    Marknadsföring och klyschor med tomma ord kan vem som helst inkomma med, bortförklaringar och missvisande projiceringar finns det gott om.
    Målet med kraftigt reducerad ersättnings grad till de drabbade är redan nådd sedan länge.
    Nästa mål, Nollvision av ersättningar kanske? Och höjd premie.

    Mvh
    Paul
    Trafikskadad med godkänd av IF 16% invaliditet reducerat till 4% och inga skadesamband av TSN läkarspecialister med huvud uppdragsgivare som IF. Återkallat av IF nedsatt till 4% utan samband med trafikskada. (Historik:100% fullt frisk innan trafikskadan inga skador eller problematik)

    Svara
  • 2. Gunnar Sjöblom  |  mars 15, 2015 kl. 3:08 e m

    Instämmer helt i vad Paul skriver, de sprider Försäkringstagarnas pengar vilt om kring sig enbart av en orsak att slippa ersätta ”ta sitt ansvar” gentemot sina egna kunder när olyckan varit framme.
    Så mitt råd är titta er omkring innan ni väljer försäkringsbolag, och ta absolut inte If eller Volvia.
    Var fult frisk 100%, före olyckan, Front mot front olycka i England,
    där mötande fordon kör över på min sida av vägen. Med väldigt allvarliga skador som följd, Men mina skador blev inte utredda ordentligt, varken i England eller till en början i Sverige när jag kom hem, det tog 7-10 månader innan man började en utredning efter mycket tjat på läkaren som var väldigt förvillad samt brev från min advokat där min advokat efterlyste MR-röntgen av mig för att se vilka skador jag hade för symtom hade jag en hel del men inga diagnoser.
    Här har Volvia verkligen gjort ett juridiskt/medisinskt konststycke av
    min sak ( jag tror inte de tror på sig själva ens ) man vill inte ersätta mig för mer än de tre närmaste månaderna efter olyckan.
    Mina skader som diagnostiserde på sjukhuset i england var:

    Punkterade Lungor
    10 – 12 Brutna Revben
    1,3 liter blod tömmdes jag på från inre blödningar
    Skulder skader
    Hjärnskada
    skrevs ut redan efter nio dygn

    skador som kommit i efterhand är:

    Brott på huvudpulsådern en tunn hinna hindrade mig från att förblöda ( självläkt ) upptäkt 7 år efter olyckan
    Traumatisk Hjärtinfrakt där hjärtat har bypassat sig självt inte upptäkt förrän 8 år efter olyckan.
    Två stora bråck som jag fick för att ett revben splittrades i två och skadade mina två inre hinnor.
    Astma troligen från Pulvret i airbagen, har inte mer än 54 % andningkapacitet kvar, ( jobbade i skogen före olyckan gick ca 1 mil
    om dagen utan att ha några som helst andningssvårigheter.
    Min Bil var en Volvo V70 -97a.
    Så vad jag undrar över är när våran Regering ska vakna och våga ta tag i denna Försäkrings-maffia som vi låtit växa fram med våra försäkringstagares pengar, där vi staten har bestämt att alla som äger en bil måste ha försäkring, då bör vi och ha en bättre kontroll så dessa bolag betalar rätt ersättningar inte enbart förkovrar sig på försäkringstagarnas pengar.
    Mvh
    Lars

    Svara

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Vi som bloggar

Mats Nordenskjöld
Samhällschef på If. Särskilt intresserad av klimatfrågor och återförsäkring.

Caroline Uliana
Ifs informationschef och stolt initiativtagare till ungdomsstipendiet Ifs Säkerhetsnål.

Daniel Claesson
Pressansvarig på If med en bakgrund inom politiken. Brinner för vardagstrygghet.

Senaste inläggen


%d bloggare gillar detta: