Ifs trafikforskning engagerar

januari 27, 2011 at 8:48 f m 12 kommentarer

Det har länge saknats bra databaser avseende fotgängarolyckor. Därför har Irene Isaksson-Hellman, trafikforskare på If, tagit initiativ till en sådan. De första resultaten presenteras i flera media nu på morgonen.

Ett av de intressanta resultaten är att i 15 av 16 dödsolyckor med fotgängare är föraren en man. I 77 procent av alla fotgängarolyckor är det en man som kör bilen. Enligt SIKA (Statens Institut för kommunikationsanalys) är andelen manliga bilförare omkring 6o procent. Läs intervjun med Irene Isaksson-Hellman i dagens DN.

– Databasen ger möjlighet till djupare analyser som ökar vår kunskap och ger möjlighet till en förbättrad situation för gångtrafikanter.

Den nya kunskapen kommer att vara av stort intresse för biltillverkare, myndigheter och vägutformare som arbetar för att olyckorna med fotgängare ska minska.

Aftonbladet, Expressen, GP

Annonser

Entry filed under: Barn, Trafik, Uncategorized. Tags: , , , , .

Ny köldvåg – läge att se om huset Evakuering från kaotiskt Egypten

12 kommentarer Add your own

  • 1. Leif Nilsson  |  januari 27, 2011 kl. 9:55 f m

    http://blogg.aftonbladet.se/leifslillarosa/2011/01/kvinnor-kor-battre-an-hons

    mycket som inte stämmer här

    Svara
    • 2. Carl Ingemar Dagman  |  januari 28, 2011 kl. 2:46 e m

      Rekommenderar Leifs artikel!

      Svara
  • 3. Tori Gillbjer  |  januari 27, 2011 kl. 11:32 f m

    Varför kan ingen diskutera den egentliga orsaken till att folk blir påkörda överhuvudtaget. Den sk Zebralagen har orsakat ett stort antal dödsfall som inte skulle inträffat annars. Folk som bara går rakt ut i gatan utan att se sig för och utan samförstånd och ögonkontakt med bilföraren. En person från TSV visste att det varje år dog flera tio-tal människor pga detta men sa att han tyckte det var värt priset då fotgängarna fick bättre framkomlighet??? Vem tar det politiska ansvaret för dessa dödsfall och övrigt mänskligt lidande??

    Svara
    • 4. Carl Ingemar Dagman  |  januari 28, 2011 kl. 9:36 f m

      Mitt i prick Tori! —Ingen förnuftig mor lär sina barn att bilar är tvungna att stanna så du kan bara gå över. NEJ! Varje vettig mor lär sina barn nu, precis som förut, innan övergångsställen gjordes till dödsstråk, att man skall noggrant se sig för och inte gå över förrän bilen stannat eller vänta tills den kört förbi. Denna If’s ”forskning” (begränsad till If’s kunder, vilka ju inte självklart är representativa för alla bilister eller män) används nu av If med hjälp av talibanfeministiska tidningen DN till att hämnas på män – det har ju förr hetat att kvinnor är sämre bilförare. Manshat är en trend som If spelar på. Vill man tappa alla manliga kunder? – Alltså denna ”forskning” KAN i den mån den kan utgöra underlag för någon slutsats alls, tjäna som ett tecken på hur farlig denna nya lag med företräde för gångare är. Avskaffa denna dödsskapande lag! Lagen är motiverad av ett sjukt jämlikhetstänkande mellan levande oskyddade människor och döda hårda tunga fordon som inte kan stanna på sekunden.
      —Om If hade sagt detta, ’if’ IF hade gått till storms mot dödslagen då hade man haft någon slags grund för sin kampanj och man hade bidragit till en vettig debatt. Istället missbrukar man sina siffror till att angripa män. Oseriöst, osakligt och politiskt, inte vetenskapligt. Men det är kanske inte för sent. OM If ändrar attityd, eller om andra använder den i just det syftet kan det kanske bli något vettigt av detta som hittills är en skam.

      Svara
  • 5. Ingo  |  januari 27, 2011 kl. 12:39 e m

    76% av alla som kör bil är ju män! Dåligt att varken ni eller AB också tar detta med i beräkningarna vilket visar att det inte är någon skillnad mellan könen rent olycksmässigt… Riktigt dåligt. Skapar bara felaktigheter och fördomar när man inte kan redovisa alla fakta.

    Svara
    • 6. Caroline Uliana  |  januari 27, 2011 kl. 12:56 e m

      Hej,
      enligt statistik från SIKA så är det omkring 60 procent manliga förare. Jag har idag sett andra siffror från andra källor. Det verkar med andra ord svårt att veta exakt hur det ligger till. Ifs rapport presenterar antalet olyckor med fotgängare och i hur många fall det var en man eller kvinna som körde bilen. 15 av 16 var män. Vi tar inte ställning till huruvida män eller kvinnor kör sämre, eller vad det är som ligger bakom olycksstatistiken. Vad vi vill med vår rapport är att lyfta fram fotgängarna som en utsatt grupp i trafiken, och vår förhoppning är att samhällsplanerare, vägbyggare och andra kan få nytta av vår forskning för att bygga ett tryggare samhälle för alla.

      Svara
      • 7. Carl Ingemar Dagman  |  januari 27, 2011 kl. 6:36 e m

        Man kan ljuga på flera sätt, med statistik kan man ljuga på alla sätt. Att inte ens nämna det faktum att fotgängarna domineras av kvinnor och bilresor sker med stor majoritet av manliga förare är intet mindre än avsiktligt vilseförande. Det kommer förr eller senare att slå tillbaka på If. Er ”forskning” är inte klar förrän om några månader och ni delar inte den nu publicerade informationen med andra än DN, och det ni delat ut är manipulerat. Detta är politik, det bör kosta er många kunder.

  • 8. Jocke  |  januari 27, 2011 kl. 12:53 e m

    Jepp Ingo. This is as stupid as it gets!

    Svara
  • 9. Carl Ingemar Dagman  |  januari 27, 2011 kl. 6:28 e m

    If – OM det vore ett försäkringsbolag skulle man inte spela falskt och driva politik. När blev If – visst har/hade det något med Skandia att göra – uppköpt av manshatande manipulatorer?
    1. Sanningen är att SIKA uppger att 1/3 av alla bilresor sker med kvinnlig förare, vilket Östen Johansson på Trafikverket angett som aktuell siffra för 2009, i email idag.
    2. De som går till fots domineras av kvinnor typ 2/3.
    Q.E.D. (enkel matematik gör resten)

    Svara
  • 10. Carl Ingemar Dagman  |  januari 27, 2011 kl. 6:57 e m

    Dessutom skall det läggas till att ca 10 procent av trafiken är tyngre trafik där förarna är nästan uteslutande män.

    Svara
  • 11. Viveca  |  januari 28, 2011 kl. 11:21 e m

    Jag arbetar som långtradarchaufför inom lastbilsbranschen och kan bekräfta att statistiken stämmer. På min arbetsplats är vi ca 5 kvinnliga chaufförer och 150-200 manliga. När jag vill köra laglig hastighet och ta hänsyn till säkerhetsaspekter på körningar som inte håller för att köra lagligt, då blir jag diskriminerad av chefer och transportledare samt utfryst av en del ”rövslickande” kollegor. På min arbetsplats ”finns det inte tid” att tänka på säkerheten och lagligheten, trots att det är 60 tons ekipage som vi håller i händerna (d.v.s. ca 40 st personbilar viktmässigt sett)

    Med vänliga hälsningar en kvinnlig yrkesförare som sett baksidan av mansdominans i trafiken

    Svara
  • 12. Carl Ingemar Dagman  |  februari 1, 2011 kl. 7:48 f m

    På Smålandsnytt (SVT) berättas idag att Sävsjö kommun tar bort sina övergångsställen, eftersom folk inte ser sig för när de går över på övergångsställen. När man korsar en väg eller gata utan övergångsställe så ser man sig för, därför sker de flesta olyckor vid övergångsställen. Sävsjö är inte den enda eller första kommunen. I Göteborg har man gjorde man detta på en del ställen för flera år sedan.
    – Kommunerna anpassar sig efter verkligheten för att rädda liv. Hänsynslösa ”jämlikhetsivrare” ska till varje pris klämma åt bilister även när det kostar oskyldiga människors liv.
    SLUTSATSEN man borde dra i trafikorganisationer och riksdagen är att upphäva dödslagen som ger rätt för gångare att kasta sig ut framför bilar.

    Svara

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Vi som bloggar

Mats Nordenskjöld
Samhällschef på If. Särskilt intresserad av klimatfrågor och återförsäkring.

Caroline Uliana
Ifs informationschef och stolt initiativtagare till ungdomsstipendiet Ifs Säkerhetsnål.

Daniel Claesson
Pressansvarig på If med en bakgrund inom politiken. Brinner för vardagstrygghet.

Senaste inläggen


%d bloggare gillar detta: