”Iphones garanti liknar ett skämt”

januari 17, 2011 at 1:32 e m 3 kommentarer

svd.se kan man idag läsa om att Iphones garanti bara gäller om den används i 0 till +35 grader. Den som använder sin telefon i normalt svenskt vinterväder riskerar alltså att stå utan garanti från Apple om den skulle gå sönder.

Förutom att garantin i sig liknar ett skämt med tanke på vårt klimat är den också oacceptabel för oss som försäkringsbolag. De kunder som nekas en ny telefon på garantin från Apple vänder sig naturligtvis till oss.

Vår försäkring Stor Hem ersätter kunderna, men de måste betala en självrisk på 1 500 kronor. Det blir alltså mycket dyrare för kunden när Apples garanti inte gäller.

Skärpning Apple!

Uppdatering: ”Apple-chefen sjukskriver sig” SvD

Annonser

Entry filed under: Sociala medier, Tips & råd. Tags: , , , , , .

Byggskador ökade kraftigt i december Vattenskadorna ökar kraftigt i tövädret

3 kommentarer Add your own

  • 1. Anders  |  januari 17, 2011 kl. 2:02 e m

    Här kommer ytterligare ett exempel på brist i Apples garanti. Det Apple kallar garanti är ingen garanti i ordets juridiska mening. Den ger inte konsumenten bättre rätt än lagen. Vidare har Apple i sina garantivillkor kryphål som befriar Apple från varje ansvar. Från Anovo får man svaret ”det är order från Apple”. Apple går inte att nå. Där har man satt upp en brandvägg som är ogenomtränglig. Jag uppgraderade min Iphone3 till 4. Den låste sig efter en vecka och gick inte att öppna igen med hjälp av tillgängliga råd från Apple. Från Anovo sa man att det fanns en spricka i skalet, dvs yttre åverkan. Man bemödade sig inte att förklara sambandet mellan den eventuella sprickan och låsningen trots den omvända bevisbördan. Det finns dock en öppning för alla oss som råkat ut för liknande. En ”class action” i San Diego där man kräver 19 miljarder av Apple för deras marknadsföring av uppdateringar som resulterar i att Iphone3 pajar och kunden måste köpa Iphone4 istället, om kunden vill fortsätta med Iphone. Anslut er till denna! Mitt råd: ”Akta er för Apple vilken produkt det än gäller”

    Svara
  • 2. michaeleriksson  |  januari 19, 2011 kl. 1:59 e m

    Tyvärr vore (jag känner inte till mer än vad jag läst ovan om garantin) problemet inte begränsat till ett svenskt klimat: I dem länder där man går säker för minusgrader på vintern måste man räkna med mer än 35 C på sommaren… (Tom i Sverige måste man akta sig för alltför direkt sommarsol.)

    Det grundläggande problemet är troligen att elektroniken utvecklats huvudsakligen för inomhusbruk och inte anpassats för ett mer realistiskt användande.

    Svara
  • 3. Lars-Olof Holm  |  januari 21, 2011 kl. 1:19 e m

    Gångjärnen gick sönder när min dotter använde Macbook Air model 1287. På webben finns ett tekniskt meddelande från Apple att detta går under förlängd garanti. Vi lämnar in Macbook,en och får till svar att denna skada är orsakad av oavsiktlig tappskada! Dvs vi får fixa problemet själva. När jag söker på webben så hittar jag många liknande fall, över hela världen. Min första tanke var att detta måste bli ett problem för försäkringsboöagen. Dvs det gäller inte bara IPHONE, utan agerandeverkar vara en genomgående strategi från APPLE. Vältra över ansvret på kunden, som troligen i många fall vänder sig till sitt försäkringsbolag med ”tappskadan”. Att laga gångjärnen kostar drygt 6000 swek, eftersom de byter hela skärmen!?
    Kan inte försäkringsbolagen globalt, kolla statistiken för APPLE produkter?? En liten konsument är totalt rättslös i praktikenmot ett bolag som agerar mot sina kunder som APPLE gör.

    Svara

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Vi som bloggar

Mats Nordenskjöld
Samhällschef på If. Särskilt intresserad av klimatfrågor och återförsäkring.

Caroline Uliana
Ifs informationschef och stolt initiativtagare till ungdomsstipendiet Ifs Säkerhetsnål.

Daniel Claesson
Pressansvarig på If med en bakgrund inom politiken. Brinner för vardagstrygghet.

Senaste inläggen


%d bloggare gillar detta: