Klok Polis i Göteborg

december 9, 2010 at 2:42 e m 5 kommentarer

GP berättar att Polisen hellre friar än fäller bilster som har dubbdäck, i samband med den nyinförda dubbdäcksförbudet. Klokt agerat anser vi.

Som försäkringsbolag känner vi till riskerna när folk bara har dubbfria däck. Ur trafiksäkerhetssynpunkt är dubbdäck att föredra, vilket vi skrivit om tidigare.

Annonser

Entry filed under: Trafik. Tags: , .

Enhetliga regler för snöskottning skulle underlätta! Den örnen hade inte örnkoll…

5 kommentarer Add your own

  • 1. Hasse  |  december 9, 2010 kl. 3:27 e m

    Äntligen en poliskontroll då det är allt för många som struntar i förbudet. Bor i stan och har astma och ingen mer än jag är gladare åt förbudet. Dessutom sliter det sönder våra vägar.
    Mkr bra men nästa gång blir det 1000 spänn i böter för dom som bryter mot lagen.

    Svara
    • 2. to  |  december 9, 2010 kl. 8:21 e m

      tänk nästa gång du är ute och måste plötsligt få stopp. vad du kommer önska att du då haft dubbade däck.

      Svara
  • 3. Bengt  |  december 9, 2010 kl. 3:31 e m

    Det partiella dubbdäcksförbudet i Göteborg är inget annat än fjäsk och kohandel med den extrema Miljöpartifalang, som har oproportionerligt stort inflytande på trafikpolitiken med mera i staden på grund av sin roll som stödparti till S. Man har i sittande sammanträde uttryckt att ”det är värt någon enstaka extra olycka”, för att få till stånd en markering mot vad man kallar bilistlobbyn. Man kan undra om olycksoffren och deras anhöriga kommer att se det så…

    Som bekant finns det ytterst få vetenskapligt underbyggda utredningar som ger stöd för tanken att ett dubbdäcksförbud skulle ge reelt bättre luft i citymiljö. Däremot finns ett otal som ger 100% belägg för att dubbdäck är bästa halkskyddet vid is och fuktig vägbana, snömodd m m som är det vanligaste underlaget vintertid i södra sverige.

    Svara
  • 4. Fredrik Wikström  |  december 9, 2010 kl. 5:31 e m

    Det är lag på vinterdäck i sverige. Antingen dubbat eller odubbat är godkänt. Sedan förbjuder man dubbat bara på vissa gator. Rimmar ganska illa i mina öron och framförallt förvirrande och löjligt.
    Satsa tid o pengar på viktigare saker.

    Svara
  • 5. Johan  |  januari 18, 2011 kl. 10:53 f m

    Jag undrar om IF varit lika positiva till dubbdäck om sjukförsäkringen, som står för alla kostnader för oss som blir sjuka av dubbdäckens partikelutsläpp, hade varit privatiserad? Dvs om de hade fått stå för de kostnaderna oxå. IF kampanjar nu utifrån sitt snäva företagsekonomiska perspektiv, minska deras kostnader för trafikolyckor utan ansvar för andra effekter, problem och kostnader. Ganska kass CSR-arbete tycker jag. Själv har jag dagligen kört bil i Göteborg med dubbfria däck hela denna snöiga/isiga vinter utan några problem. Minskad trafiksäkerhet med dubbfritt kan enkelt kompenseras med säkrare trafikbeteende (= LÄGRE HASTIGHET, STÖRRE AVSTÅND, INGEN STRESS OCH AGGRESSION). Det enda jag inte kunnat göra var att bogsera en havererad bil UPP FÖR EN BACKE, VI FICK KÖRA DEN LITE LÄNGRE VÄGEN RUNT ISTÄLLET och FICK KAFFET 3 MINUTER SENARE än med dubbdäck.

    Svara

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Vi som bloggar

Mats Nordenskjöld
Samhällschef på If. Särskilt intresserad av klimatfrågor och återförsäkring.

Caroline Uliana
Ifs informationschef och stolt initiativtagare till ungdomsstipendiet Ifs Säkerhetsnål.

Daniel Claesson
Pressansvarig på If med en bakgrund inom politiken. Brinner för vardagstrygghet.

Senaste inläggen


%d bloggare gillar detta: